کریستین دیور (Christian Dior) از مهم‌ترین طراحان مد در جهان بود که آثارش بعد از جنگ جهانی دوم بسیار محبوب شد و میراثش ادامه پیدا کرد تا در صنعت مد جهان تاثیرگذار باشد. زمانی که صحبت از طراحی مد و لباس به میان می‌آید کریستین دیور یکی از نام‌هایی است که بلافاصله به ذهن می‌رسد. با ما در مجله‌ی اولین خرید همراه باشید تا بر زندگی این طراح مشهور فرانسوی نگاهی داشته باشیم.

 

کریستین دیور که بود؟

این طراح افسانه‌ای صنعت مد پاریس را دگرگون کرد. طراحی‌های دیور که در محدودیت‌های زمان جنگ خلق شدند با ظرافتی زنانه و لوکس، انقلابی در عرصه‌ی لباس‌های زنانه پدید آوردند. کریستین دیور هم به دلیل خلاقیت بی‌حد‌ و‌ حصرش در طراحی لباس و هم به دلیل مهارت بی بدیلش در عرصه‌ی تجارت بسیار موفق عمل کرد و به یکی از موفق‌ترین طراحان صنعت مد در جهان تبدیل شد. در طول تاریخ بسیاری از هنرپیشگان سینما و سلبریتی‌های مشهور طرح‌های کریستین دیور را بر‌تن کرده‌اند و کمپانی کریستین دیور هم اکنون در صنعت مد جهان پیشتاز است.

 

سال‌های آغازین زندگی کریستین دیور

کریستین دیور

زندگی حرفه ای دیورکریستین دیور در ۲۱ ژانویه ۱۹۰۵ میلادی در گرانویل (Granville) که یک شهر ساحلی در شمال فرانسه است به دنیا آمد. او دومین فرزند از ۵ فرزند الکساندر لویی موریس دیور (Alexandre Louis Maurice Dior) بود. موریس دیور به همراه همسرش ایزابل کاردامونه (Isabelle Cardamone) صاحب یک کارخانه‌ی موفق تولید کود بودند. زمانی که کریستین هنوز یک پسر بچه‌ی ۱۰ ساله بود، خانواده‌اش به پاریس نقل مکان کردند و دوران جوانی او در پاریس سپری شد.

اگرچه کریستین به هنر بسیار علاقه‌مند بود و می‌خواست در آینده معمار شود، در سال ۱۹۲۵ به اصرار پدرش که دوست داشت فرزندش یک دیپلمات موفق شود در مدرسه‌ی علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل شد. با این وجود درسال ۱۹۲۸ زمانی که دیور از مدرسه‌ی علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد با پولی که از پدرش گرفته بود یک گالری کوچک را در شهر پاریس افتتاح کرد. البته پدر کریستین برای دادن این پول به دیور شروطی را هم وضع کرده بود؛ از جمله این که نام خانوادگی دیور بر سر در نمایشگاه گذاشته نشود.

در همان سال‌های کوتاه فعالیت گالری دیور آثار افراد مشهوری همچون ژرژ براک (Georges Braque)، پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، ژان کوکتو (Jean Cocteau) و ماکس ژاکوب (Max Jacob) در گالری به نمایش گذاشته شد. کریستین دیور در سال ۱۹۳۱ پش از ورشکستگی پدر و مرگ مادر و برادر بزرگش مجبور به تعطیلی گالری‌اش شد و فصل جدیدی از زندگی‌اش را آغاز کرد.

 

شروع کار کریستین دیور در صنعت مد

محصولات کریستین دیور

زندگی حرفه ای دیوردیور پس از تعطیلی گالری با فروش طرح‌های اولیه‌اش در زمینه‌ی مد و طراحی لباس دوباره به عرصه‌ی مورد علاقه‌اش یعنی هنر بازگشت و در سال ۱۹۳۵ به عنوان تصویرگر در مجله «فیگارو ایلوستر» که یکی از انتشارات معروف مجله‌ی فیگارو بود مشغول به کار شد. چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۳۸ رابرت پیگوت (Robert Piguet) دیور را به عنوان دستیار طراح در شرکت خود استخدام کرد. با این وجود چندی بعد با آغاز جنگ جهانی دوم، دیور به جنوب فرانسه رفت تا به عنوان افسر در ارتش فرانسه خدمت کند. پس از تسلیم شدن فرانسه در برابر آلمان در سال ۱۹۴۰ دیور به پاریس بازگشت و این بار توسط طراح مد لوسیه لیلانگ (Lucien Lelong) استخدام شد. در طی سال‌های باقی مانده‌ی جنگ، شرکت لیلانگ هم برای زن‌های فرانسوی و هم برای زن‌های نازی لباس طراحی می‌کرد.

 

آغاز دوره‌ی طلایی فعالیت دیور در صنعت مد

در سال ۱۹۴۶ «مارسل بوساک» که یکی از ثروتمندترین کارخانه‌داران فرانسه بود از کریستین دیور دعوت کرد تا به عنوان طراح با «خانه‌ی مد فیلیپ ات گستون» همکاری کند اما دیور که خودش تصمیم به گشایش یک خانه‌ی مد جدید داشت این پیشنهاد را نپذیرفت و نهایتا در ۱۹۴۷ دیور با پشتیبانی مارسل بوساک خانه مدش را در پاریس افتتاح کرد.

اولین خط تولید دیور که «کارول» ( به معنای جام گل) نام داشت و تحت عنوان «ظاهر جدید» (new look) هم شناخته می‌شد مجموعه‌ای بود تشکیل شده از ۹۰ لباس بسیار تاثیرگذار و جدید که در واقع واکنشی به پایان جنگ جهانی دوم و دوران جیره بندی محسوب می‌شد. در این مجموعه، لباس‌ها ساختار بسیار جذابی داشتند و در مقایسه با دوران جنگ و محدودیت‌های جیره‌بندی آن دوره با رویکردی سخاوتمندانه طراحی شده بودند و برای هر کدام از لباس‌ها به طور متوسط ۲۰ یارد پارچه مصرف شده بود.

این مجموعه بسیار مورد توجه قرار گرفت و این آغاز دوران طلایی زندگی کاری کریستین دیور محسوب می‌شد. در همان سال دیور با چندین قرارداد کاری جدید در تجارت مد پیش قدم شد و در سال ۱۹۴۸ (میلادی) او قراردادهای پر سودی در معامله برای پوشاک خز‌دار، جوراب‌های زنانه‌ی ساق‌بلند و عطر ترتیب داد که علاوه بر سودآوری بسیار او را به یکی از مشهور‌ترین چهره‌ها در صنعت مد تبدیل کردند.

برند دیور

طراحی های دیوردیور پس از مجموعه‌ی «ظاهر جدید» چندین مجموعه‌ی خلاقانه، باشکوه و جدید را ارائه داد که هر یک دارای موضوعی موضوعی خاص بودند؛ در مجموعه‌ی«لاله» که در بهار ۱۹۵۳ ارائه شد تعداد زیادی طرح‌های پر نقش و نگار و گل‌دار نمایش داده شدند و در مجموعه‌ی «خط A» که در بهار ۱۹۵۵ به نمایش درآمد، طرح‌ها ساختاری صاف داشتند که بر روی ران‌ها و پاها عریض می‌شدند و به حرف A شباهت داشتند.

 

ویژگی‌های شاخص طراحی‌های دیور

خرید محصولات کریستین دیور

طراحی های دیورکریستین دیور در طراحی‌های خود از گل‌ها و طرح‌های مرتبط با گل زیاد استفاده می‌کرد و چندین بار اعلام کرده بود که از دریا و ساحل هم برای طراحی‌هایش زیاد الهام می‌گرفته است. در واقع منظره‌ی دریا منظره‌ی موردعلاقه‌ی دیور از طبیعت بود و دریا و ساحل آن را برای عطر‌ها و طراحی‌هایش بسیار مورد توجه قرار می‌داد. همچنین علاقه‌ی دیور به گل‌ها و کاربرد فراوان آن بر روی لباس خانم‌ها، به باغ گل زیبایی که مادرش در خانه نرماندی‌شان پرورش می‌داد، بر‌می‌گردد.

سوزن‌‌دوزی‌‌های ظریف و موشکافانه در خط کمر، شنل‌‌های پرحجم، و دامن‌‌های گنبدی‌ شکل که برای لاغر نشان دادن ساق پا طراحی می‌شدند جزو ویژگی‌های شاخص برند دیور بودند.

 

مرگ کریستین دیور و ادامه‌ی راه برند

خرید محصولات دیور

مراسم تدفین دیوردر سال ۱۹۵۷ عکس کریستین دیور بر روی مجله تایم به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار جهان مد به چاپ رسید، چند ماه بعد از این جریان کریستین دیور پاریس را به قصد تعطیلات به سمت مونته کاتینی (Montecatini) ایتالیا ترک کرد و در همان جا، در ۲۳ اکتبر ۱۹۵۷ دیور با سومین سکته‌ی قلبی در سن ۵۲ سالگی درگذشت. مرگ او هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به صورت قطعی علت مرگش مشخص نشده است.

پس از انتشار خبر فوت دیور مارسل بوساک جت شخصی‌اش را به مونته کاتینی فرستاد تا پیکر دیور را به پاریس برگردانند. در مراسم تدفین دیور بیش از ۲۵۰۰ پانصد نفر شرکت کردند که بخش زیادی از این جمعیت را کارکنان و مشتریان کمپانی دیور تشکیل می‌دادند. کمپانی دیور در زمان مرگ کریستین سالانه چیزی در حدود بیست میلیون دلار درآمد داشت.

بعد از مرگ دیور، دستیار ارشد او «یویس سنت لورن» ( یک طراح با استعداد ۲۱ ساله) امور شرکت را در دست گرفت و پس از آن «جان گالیانو» در سال ۱۹۹۶ و «راف سیمونز» در سال ۲۰۱۲ مدیریت کمپانی را بر عهده گرفتند. «ماریا گرازیا شیوری» در سال ۲۰۱۶ به عنوان اولین زن رهبر برند دیور منصوب شد و تا به امروز هم این پست را بر عهده دارد. کمپانی قدرتمند کریستین دیور همچنان پیشتاز صنعت مد در جهان است.

چند حقیقت جالب درباره ی کریستین دیور و برندش

فمنیست‌ها از جمله منتقدان طراحی های دیور بودند. از آنجایی که دیور به معماری ( خطوط، فرم ها، اشکال و حجم) علاقه‌ی زیادی داشت، فرم‌ها و حجم‌های بدن را وارد طرح‌هایش می‌کرد و به همین دلیل، تمام الگوهای او از انحنا و برجستگی‌های اندامی برخوردار بودند؛ از همین رو، فمینست‌ها این نوع طراحی و معذب‌سازی زنان در نوع پوشش را نمی‌پسندیدند. از نظر این گروه، در حالی که کوکوشنل قصد داشت در طرح‌هایش به زنان آزادی پوشش و راحتی ببخشد؛ دیور در پی معذب ساختن و نمایش اندام آن‌ها بود.

عطر و ادکلن دیور

عطر دیورعطر دیور (میس دیور) برگرفته از نام خواهر دیور است. خواهر کریستین «کاترین دیور» که در طول جنگ جهانی دوم، درگروه مقاومت فرانسه علیه نازی‌ها می‌جنگید، به اسارت گشتاپو در‌آمد، به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد و تا سال ۱۹۴۵ در آنجا باقی‌ ماند. دیور این عطر را به افتخار و احترام خواهرش نام‌گذاری کرد. رایحه‌ی این عطر، یادآور عطر گل‌هاست و این به زمانی بازمی‌گردد که کریستین و خواهران و برادرانش روزگار کودکی‌شان را در جنوب فرانسه در میان باغ گل معطر مادرشان سپری می‌کردند.

کیف دیور

کیف لیدی دیورکیف لیدی دیور، یکی از معروف‌ترین طرح‌های برند دیور است. کمپانی دیور اولین بار این کیف را در سال ۱۹۹۵ عرضه کرد و این طرح به دلیل ادای احترام به پرنسس دیانا به لیدی دیور شهرت یافت؛ چرا که پرنسس دایانا پس از هدیه گرفتن این کیف از بانوی اول فرانسه، به ندرت بدون در دست داشتن این کیف در انظار دیده می شد و تقریبا همیشه از این مدل کیف استفاده می‌کرد.

اثر معروف «تداوم حافظه» تابوی مشهور سالوادور دالی ازجمله تابلو‌هایی بود که اولین بار در گالری کریستین دیور در پاریس به نمایش درآمد.

 

 

فروشگاه اینترنتی اولین خرید | AvalinKharid